Vplyv umelej inteligencie na budúcnosť SEO optimalizácie

Vplyv umelej inteligencie na budúcnosť SEO optimalizácie

Aj keď základy SEO optimalizácie (píšte obsah pre ľudí, nie pre robotov) ostávajú roky rokúce nezmenené, do popredia sa derú s príchodom umelej inteligencie (IA) nové trendy. Aký dopad to bude mať a máme zmeniť prístup k SEO? Aké zmeny prináša nový Search Generative Experience od Googlu? Ako sa vysporiadať so zero klikmi? Aj na niektoré z týchto otázok sa pozrieme, podobne ako aj na ďalšie výzvy SEO optimalizácie, ktoré budúcnosť spojená s umelou inteligenciou prináša.  

Základné prístupy

Zjednodušene by sa dalo povedať, že budúcnosť SEO tkvie v troch základných prístupoch: centrická orientácia na užívateľa (user-centric), etický prístup a pokročilý technický prístup.

Prečo?

  • Už spomínaná IA lepšie pomáha pochopiť zámer užívateľa
  • Google prioritizuje tzv. E-E-A-T obsah (Experience – skúsenosť, Expertise –  odbornosť, Authoritativeness – autorita, Trustworthiness – dôveryhodnosť), čiže odborný, etický, ale zároveň ľahko čitateľný obsah 
  • Umelá inteligencia formuje SEO tak, aby bolo viac konverzačné

Search Generative Experience – nová (r)evolúcia

(R)evolúciu v SEO spustí najmä nová verzia Google SERP-u (stránka, ktorá sa zobrazí vo vyhľadávači po zadaní slov) s názvom Search Generative Experience (SGE). Je poháňaná umelou inteligenciou Bard a ten kto sa v máji 2023 zapojil do jej experimentálnej verzie (v angličtine), si ju už mohol vyskúšať. Aj keď Google vo svojom promo videu k SGE nepoužíva slovo revolúcia, ale evolúcia, zmeny môžeme nazvať pomerne „revolučné“.

V spomínanom videu Google hovorí, že umelá inteligencia je v pozadí vyhľadávania už 10 rokov, no až teraz preniká na povrch do centra pozornosti. Zo searchu sa tak stane akýsi konverzačný asistent, ktorý bude odpovedať na vaše dotazy v ľudskejšej a presnejšej podobe (ako doteraz). Ak nie ste spokojný s tým, čo vám Google v rámci vyhľadávania ponúkol alebo chcete ešte presnejšie informácie, môžete „požiadať“ Barda o konverzáciu kliknutím na CTA „Ask a follow up“ (v slovenčine ešte presný výraz nepoznáme). 

Čo sa ešte bude meniť? Úplne hore nájdete v SERP-e textovú odpoveď (platená reklama bude nad tým), napravo od nej návrhy webových odkazov.

Zmeny sa teda týkajú aj vizuálu a štruktúry SERP-u a práve to ovplyvní prístup k optimalizácii. Čo s tým? Momentálne je ešte priskoro s určitosťou niečo tvrdiť, avšak sústredenie sa na obsah, ktorý priamo a komplexne odpovedá na otázky používateľov, vám môže udržať si aj naďalej relevanciu webu. 

Aké faktory budú ovplyvňovať textovú informáciu a odkazy vpravo (zatiaľ) nevieme. Poskytnutie expertnej analýzy alebo názoru na dané témy môže však zvýšiť vaše šance na zobrazenie. Inými slovami, obsah, ktorý je napísaný z vlastnej skúsenosti, je odborný a zároveň ľahko čitateľný (E-E-A-T), bude mať ešte väčší význam ako doteraz. Dôležité bude tvoriť obsah s najnovšími poznatkami, nie venovať sa niečomu, čo bolo už stokrát napísané alebo je zastaralé. Umelá inteligencia si textovú odpoveď môže ale vytiahnuť aj viacerých zdrojov.

Príchod umelej inteligencie ale neznamená zabudnúť na všetky „klasické“ SEO postupy. Tie platia aj naďalej, SERP bude stále ponúkať „klasické“ odkazy. Otázkou ale je, ako na nový SERP zareagujú ľudia. Budú vôbec chodiť nižšie na odkazy alebo si zvyknú ostať hore a budú už len „konverzovať“ s AI?   

 Zero-clicks na vzostupe

Takzvané zero-clicks (vyhľadávanie bez následného kliku) sú už dlhšie na vzostupe a príchod AI ich ešte podporí. Ide o výsledky vyhľadávaní, kde používateľ neklikne na žiadny odkaz, keďže Google mu ponúkne rozšírenú (zväčša) textovú odpoveď a už nie potrebné prekliknúť sa na web, kde sa táto odpoveď nachádza. Na mobiloch už teraz až 57% vyhľadávacích dopytov skončí bez kliku. Napríklad z týchto dôvodov: 

  • potrebujete vedieť otváracie hodiny alebo telefonický kontakt na miestnu prevádzku/obchod
  • potrebujete prerátať konverzný pomer míľa/km, dolár na euro a podobne
  • chcete vedieť základné informácie o hercovi alebo inej známej osobnosti

Všetci to (asi) poznáme:

Dá sa teda očakávať, že príchod Barda na scénu počet zero-clicks ešte zvýši a kto bude mať to šťastie obsadiť tzv. nultú pozíciu (featured snippet), bude mať „výsostné“ postavenie. Či sa budú dať merať a ako zero-clicks po zavedení SGE zatiaľ nevieme.

Bude odpoveďou Answer Engine Optimization (AEO)?

Keďže umelá inteligencia sa bude snažiť ponúknuť užívateľovi čo najlepšie odpovede na rôzne špecifické otázky, je dobre byť na to pripravený. Logickou reakciou na toto môže byť doslova „odpoveďová“ optimalizácia Answer Engine Optimization (AEO). Ak ste ešte túto stratégiu nezačali robiť, je najvyšší čas. Ako to na to? Implementujte otázky a odpovede, takzvané Q&A, do vášho obsahu všade tam, kde sa len dá. A následne porozmýšľajte o zahrnutí častých otázok a odpovedí (FAQ) do svojich článkov/textov a vytvárajte na tieto témy/otázky aj dlhší hodnotnejší obsah na web.  

Video obsah – vynikajúca možnosť ako zlepšiť SEO

Jednou z top možností ako si vylepšiť pozície v searchi je robiť video obsah. O dôležitosti videoprodukcie v marketingu sme písali v inom našom blogu, kde sme sa dotkli aj témy dôležitosti videa pre SEO optimalizáciu, preto sa tejto téme v tomto článku nebudeme venovať podrobne. Video ale ovláda online svet a to samozrejme neuniklo pozornosti ani Googlu.

Core Web Vitals 

Aj dizajn webu, funkcionalita a celkový user experience (UX) bude mať výraznejší dopad na SEO. Google to nazýva Core Web Vitals a dá sa merať cez nástroj PageSpeed Insights.  

Ukazovatele Core Web Vitals sú zamerané na rýchlosť načítavania stránky, stabilitu obsahu a interaktivitu. Hlavné komponenty sú Largest Contentful Paint (LCP), Cumulative Layout Shift (CLS), First Contentful Paint (FCP).

  • Largest Contentful Paint (LCP): Meria čas, kedy sa načíta najväčší element na stránke. Dobrá hodnota LCP je menej ako 2,5 sekundy.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Hodnotí stabilitu obsahu a zistí, či sa prvky na stránke pohybujú. Nižšia hodnota je lepšia (menej ako 0,1)
  • First Contentful Paint (FCP): Meria čas, kedy sa načíta prvý vizuálne vnímateľný obsah na webovej stránke. Ide o prvý prvok obsahu, ktorý užívateľ vidí, napríklad text, obrázok alebo iný vizuálny element.

Hodnota Speed Index síce nie je oficiálne súčasťou Core Web Vitals (ale je súčasťou nástroja PageSpeed Insights), ale je ďalším metrickým ukazovateľom, ktorý sa používa na hodnotenie rýchlosti načítavania webovej stránky a prispieva k pozitívnej užívateľskej skúsenosti. Optimalizácia Speed Indexu zahŕňa rôzne faktory ako optimalizácia obrázkov, minimalizácia počtu HTTP požiadaviek a efektívne načítavanie zdrojov. Uspokojivý Speed Index je pod 3,4 sekundy, ideálny do dvoch sekúnd. 

Aj keď dôležitosť Core Web Vitals pre SEO optimalizáciu je (zatiaľ) otázna a asi aj preceňovaná, Google to má ako oficiálny SEO faktor, preto sa odporúča nepodceňovať to. Dá sa predpokladať, že v budúcnosti bude tento trend technického SEO naberať na dôležitosti.  

User Experience Optimization (UXO)

Všetko pre užívateľa! V podstate všetky SEO faktory a aj celkovo budúcnosť SEO optimalizácie smeruje stále viac a viac k jednému – k hlbokému pochopeniu užívateľskej intencie. Namiesto sústreďovania sa výlučne na algoritmy vyhľadávačov sa sústreďte na prednostné riešenie potrieb a preferencií užívateľov.

V skratke:

  • Prispôsobovanie obsahu – tvorba obsahu by mala priamo reagovať na otázky, obavy a záujmy vašej cieľovej skupiny   
  • Responzívny dizajn alebo mobile first – Google uprednostňuje indexáciu mobilnej verzie webu pred desktopovou 
  • Rýchlosť načítania stránok – zlepšuje user experience
  • Zvyšovanie užívateľskej interakcie – kvalitný, zaujímavý obsah podnecuje užívateľov k dlhšiemu pobytu na webe
  • Tvorba intuitívnej navigácie – dobrá organizácia menu a logická štruktúra stránky prispievajú k pozitívnej užívateľskej skúsenosti
  • Zhromažďovanie spätnej väzby od užívateľov – tým pádom následné vylepšovanie a prispôsobovanie obsahu a rozhrania užívateľovi  

E-E-A-T – píšte obsah, ktorý má autoritu 

Už v úvode spomínaná skratka E-E-A-T je kritickým faktorom pre úspech SEO optimalizácie a na tom sa do budúcnosti meniť nič nebude, práve naopak. Málo čo si Google cení viac ako obsah, ktorý je napísaný z vlastnej skúsenosti, odborne, dôveryhodne a ľahko čitateľne – to všetko dodáva vášmu webu punc autority v obore. Obsahový a kontextový marketing jednoducho stále vládne.

V skratke:

  • Poskytnite čitateľom presné, relevantné a aktuálne informácie
  • Píšte v jazyku svojej cieľovej skupiny – používajte jednoduché a ľahko pochopiteľné texty (ak nejde o článok pre vyslovene odborné kruhy)
  • Citujte svoje zdroje – podporte svoje tvrdenia dôkazmi zo spoľahlivých zdrojov
  • Píšte z pozície autority – demonštrujte, že váš obsah je dobre preskúmaný a že máte hlboké znalosti na danú tému
  • Využívajte grafy, diagramy alebo infografiku na ilustráciu a zjednodušenie pochopenia obsahu
  • Pridajte entuziazmus do písania. To môže pomôcť presvedčiť čitateľov (a aj Google), že ste dôveryhodná autorita

Ako pristupovať k obsahu vytvorenému umelou inteligenciou?

Nástroje umelej inteligencie (AI) ako napríklad ChatGPT vedia pomerne dobre vypomôcť s tvorbou obsahu, ak si netrúfate písať sami alebo chcete ušetriť čas. Pre Google je prioritou ponúkať najlepší obsah a je mu jedno, či tento obsah napísal človek alebo AI. Dôležitá je relevancia. Takže aj obsah/článok/blog napísaný 100% umelou inteligenciou môže byť pokojne v SERP-e poriadne vysoko. 

Čo ale v prípade, ak to všetci všetko časom necháme na umelú inteligenciu? Nebude to nudné a kontraproduktívne? S veľkou pravdepodobnosťou bude, preto je dôležité nájsť balans. Zachovajte ľudský element, nevyužívajte AI na písanie celých článkov a textov, pristupujte k nej skôr ako ku kreatívnemu partnerovi, ktorý vám môže dodať potrebnú iskru. Vie vás inšpirovať k dobrému názvu článku, odstavcov, prípadne niektoré vety prepísať. Ak sa vám jej návrhy budú páčiť viac ako tie vaše, použite ju. Dobrý pomocník môže byť aj pri meta popisoch, príspevkoch na sociálne siete (ak už ste napísali stovky príspevkoch pri podobných témach, AI je v tomto doslova dar z nebies).

Čo s linkbuildingom?

V krátkosti aj k linkbuildingu. Má vôbec ešte miesto v SEO optimalizácii? Má. Ale kým v minulosti bolo „čím viac, tým lepšie“, teraz je dôležité skôr to, z akého webu odkazuje link na ten váš. Takže radšej jeden link z kvalitného známeho webu ako 50 z nekvalitných. To otvára priestor na dlhodobú spoluprácu a budovanie vzťahov s kvalitnými webovými stránkami a získavanie odkazov od nich.

Ako ovplyvní umelá inteligencia SEO optimalizáciu – v skratke

  • Bude nabádať užívateľa používať longtailové (dlhé) kľúčové slová
  • Klikateľnosť na prvé tri najlepšie výsledky vyhľadávania sa zníži
  • Organická návštevnosť bude klesať
  • Vysoko kvalitný a informatívny obsah bude ešte cennejší
  • Štruktúrované dáta/schema markup môžu získať na dôležitosti ako faktor pre zobrazenie výsledkov SGE
  • Recenzie podnikov, produktov atď budú ešte dôležitejšie, keďže SGE bude porovnávať miestne podniky (local business) vo svojich výsledkoch
  • Meranie výsledkov sa môže skomplikovať
  • Odborné znalosti a kvalifikácia bude top faktor pri písaní obsahu

Sumár a záver

Aj keď základy SEO optimalizácie sú pomerne pevné, príchodom umelej inteligencie a SGE sa bude klásť ešte väčší dôraz na kvalitný obsah zameraný na potreby zákazníka/užívateľa. Pozitívna správa je, že SEO nikam neodchádza, ale je potrebné sa pripraviť na zmeny v SERP-e. Otázkou ostáva správanie užívateľov. Ich interakcia s Bardom môže výrazne navýšiť zero kliky, čo asi nepoteší „majiteľov“ prvých pozícií v organickom vyhľadávaní. Ako veľký vplyv to bude mať na traffic ukáže ale až budúcnosť. Na tú sa ale treba pripraviť už teraz, ak máte záujem optimalizovať svoj web, radi sa do toho pustíme.